90’’lı yıllarda Kdz. Ereğli’nin gündeminde bir tek konu vardı?

O da, KEİB!

Açılımı; Karadeniz Ekonomik İşbirliği projesi.

Yatıp kalkıp KEBİ umuduyla hayallerin kurulduğu o yıllarda, Alarko’nun ortaklarından merhum Üzeyir Garih “Kdz. Ereğli KEİB’te pilot bölge olmalıdır” bile demişti.

O rüzgar öyle bir rüzgardı ki…

Belediye meclisi “Fahri hem şehri” bile ilan etti. (Sahi Kdz. Ereğli Belediyesi’nin kaç tane fahri hemşehrisi var ve bunların listesini bilen var mı? Acaba belediye bilir mi?)

İşte o yıllarda konuşulanları yeniden hatırladığımda bile inanın coşuyorum.

Bozhane’deki Gümrük Yolcu Kapısını niye yapılmıştı?

İstanbul Laleli tıkanmış, Rus turistler Kdz. Ereğli’den giriş çıkış yapacaklar ve ilçemizde bavul ticaretinden nasibini alacaktı.

Hatta, Garih’in önerisi kabul edilse, Ereğli serbest bölge bile olabilecekti.

O yıllarda konuşulanlar bunlardı.

Ereğli’yi büyütecek görüş ve düşünceler birbirleri ile yarışırken, araya ne zaman ki festivaller girdi, giriş o giriş kendin gidişi değişti!

 

Tunalı Hlimi’nin  1920 li yıllar içinde  Zonguldak mebusu iken TBMM’den Ankara-Kdz. Ereğli demiryolunun yapılması için nasıl mücadele verdiğini, bu süreç içinde Ereğli’nin geleceğini “Marsilya” olarak ifade ettiği Sabri Ateş’in kitabından okuyup sizlerle paylaşmıştım.

Tunalı Hilmi’nin bu kararın alınmasının ardından "YAŞASIN CUMHURİYET, YAŞASIN BÜYÜK MİLLET MECLİSİ” sözleriyle sevincini ifade ettiğini de belirtmiştim.

Erdemir’in E’sinin hayallerde bile yer almadığı Cumhuriyet’in ilk yıllarında Ankara-Kdz. Ereğli arasında demiryolu kurulmasını öneren Tunalı Hilmi’yi saygıyla bir kez daha anıyorum.

Ha sahi ne oldu bizim demiryolu projesi?

Tunalı Hilmi yasa çıkartmış meclisten yapılmamış.

Sonraki yıllarda Arifiye-Ereğli demiryolu projesi yapıldı o da unutuldu gitti.

En son Arifiye-Bartın demiryolundan söz edildi, 2017 Ulaştırma Bakanlığı bütçesi görüşülürken, barkovizyondan geçirilen projeler arasında bu demiryolundan söz edilmeyince bölgemiz milletvekili Faruk Çaturoğlu bile “hani bizim proje” dedi.

Tıs !

 

En acısı ve unutulmaz tarihi ayıp ise var olan Ereğli-Kandilli demiryolunun sökülmesi değil mi?

Söktürdüler.

Yetmedi, tarihi lokomotifi cayır cayır oksijen kaynağı ile kesip MKE’ye hurda olarak gönderdiler.

Ah ah!..

Şimdi bari o demiryolunu yeniden işler hale getirilmek bile akıllardan geçmiyor ki.

Toplu taşıma kavramı tekel çünkü.

Aynen ekmekte olduğu gibi !

 

Eskilerin ufukları o kadar açıkmış ki Kdz. Ereğli’nin geleceğinin demiryolu olduğunu bağıra bağıra söylemişler.

Yetmemiş, Karadeniz ülkeleri arasındaki sosyal kültürel ve ekonomik işbirliğinin merkezinin Kdz. Ereğli’ye yakışacağını açıklamışlar.

Ve bugüne gelindiğinde ?!

Ne ile uğraşıyoruz?

Sepette ne var?

Neler konuşuluyor?

Örneğin Ekim 1992’de uçak kazası nedeniyle kapatılan Erdemir havaalanının yeniden neden açılmadığını kim ya da kimler sorguluyor?

Kültür ve sanattaki gelişmeler neler? Ödül kazanıp da Kdz. Ereğli’nin adını duyuran Sanat Kurumu’nu kutlayan bir tek Allanın kulu çıktı mı?

 

Kamburlarımızı neden azaltamıyor da, artırıyoruz biz?

Sebep ?