Kdz. Ereğli Belediyesi bazı basın yayın organlarında yer alan ulaşım araçlarındaki tahdit uygulaması konusunda ayrıntılı bir açıklama kaleme alıp yolladı.
Gönderdiği açıklamada tüm süreci yasal zemine yaptığı atıflarla iddiaların asılsız olduğuna vurgu yapan belediyenin bu teknik ifadelerinin tamamı şöyle:
Ticari tahditli plaka uygulaması ilk defa Bakanlar Kurulu’nun 86/10553 sayılı kararı ile yayınladığı kararında yer almış olup , Ticari Plakaların Verilmesinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Karar’ındaki amaç; vatandaşın ulaşım ihtiyacını karşılamak üzere toplu taşımacılığın geliştirilmesi, plaka karaborsacılığının ve korsan taksiciliğin önlenmesi, fiilen çalışmakta olan şoför esnafının haklarının korunması maksadıyla taksi, dolmuş ve minibüslere verilecek ticari plakaların sayısı, verilme usulü ve esaslarını tespit etmek olduğu belirtilmiştir.
Bu tahdit kararı ile birlikte fiilen çalışan taksi, dolmuş ve minibüslere herhangi bir ihale yapılmaksızın ticari tahditli plaka verilerek bu yerlerdeki ticari plaka sayıları dondurulduğu, tahdit kararı alındıktan sonra da ihtiyaç olursa yine bu kararda belirtildiği şeklinde ihale yoluyla ticari plakaların verileceği, “Ticari Plaka Verilecekler” başlığı altında ticari plaka verilebilmesi için; Şoförlük mesleğini geçim kaynağı olarak seçmiş olduğunu ve sürekli olarak icra ettiğini beyan etmiş olmanın , En az iki yıldan beri o ilde ikamet etmenin ve Şoförler derneğine üye olmanın şart olduğu belirtilmiştir.
Bu kapsamda; Kdz. Ereğli İlçe Trafik Komisyonu’nun 1993/2 sayılı kararı ile minibüslere “M” plaka verilmesi kararlaştırılmış, ilçede çalışan/çalışacak olan minibüsler için 67 M 8000’den 67 M 8999’a kadar ticari plaka tahsisi ayrılmış, mevcut bu kararlar gereğince ilçemizde şehir içi toplu taşıma yapmak üzere 80 tane ticari tahditli M serisinden minibüs plakası verilmiştir.(67 M 8000-67 M 8079).Zonguldak İl Trafik Komisyonu’nun 1993/20 sayılı kararı ile de onaylanmıştır.
13/07/2005 tarih ve 25874 sayılı Resmi Gazete de yayınlanan 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15.maddesi f bendi ile “Toplu taşıma yapmak; bu amaçla otobüs, deniz ve su ulaşım araçları, tünel, raylı sistem dâhil her türlü toplu taşıma sistemlerini kurmak, kurdurmak, işletmek ve işlettirmek.” ve p bendi ile “Kara, deniz, su ve demiryolu üzerinde işletilen her türlü servis ve toplu taşıma araçları ile taksi sayılarını, bilet ücret ve tarifelerini, zaman ve güzergâhlarını belirlemek; durak yerleri ile karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek; kanunların belediyelere verdiği trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yürütmek.” Belediyelerin yetki ve imtiyazları arasında belirtilmiştir.
Belediye Meclisi’nin 06/10/2006 tarih ve 2006-20/139 sayılı kararı ile ilçe merkezinde çalışan 80 adet (M) plakalı minibüsün yolcu kapasitesinin 14 kişilikten, 20+30 yolcu kapasiteli halk tip midibüslere dönüştürülmesi ve 27 adet özel halk otobüsü olarak çalışan 20+30 yolcu kapasiteli halk tipi midibüsler ile birlikte plakalarının M plaka olarak tescil edilmesine karar verilmiş ve İlçe Trafik Komisyonu’nun 29/11/2006 tarih ve 2006/20 sayılı kararı ile “ a- … mevcut 80 adet (M) plakalı minibüsün müktesep hakları saklı kalarak mevcut araçlarını hususiye ayırtarak veya trafikten çekerek yerlerine 20+30 kapasiteli halk otobüsü haline getirilmesine ve (M) plaka ile yolcu taşımacılığı yapmasına , b- Halen çalışmakta olan 27 adet özel halk otobüsüne dair müktesep hakları saklı kalarak birlik ve beraberliğin sağlanabilmesi açısından (M) harf grubundan plaka verilerek tescilinin yapılmasına ve birlikte 107 adet özel halk otobüsü olarak belediyenin sorumluluğunda çalışmalarına karar verilmiş ve İl Trafik Komisyonu’nun 21/02/2007 tarih ve 2007/4 sayılı kararı ile onaylanmıştır. Ve Belediyenin sorumluluğunda belirlenen güzergahlarda havuz sistemi içerisinde dönüşümlü olarak çalışmalarına karar verilmiş ve 107 adet özel halk otobüsü kendi istekleriyle tek çatı altında birleşerek S.S. 92 Nolu Çilek Özel Halk Otobüsleri Kooperatifi altında toplanmışlardır.
Ömerli, Belen,Balı köyü vb diğer köylerin, köy statüsünde iken mahalle olması dolasıyla oluşan yeni yerler ile birlikte ilçe sınırlarının zamanla değişip gelişmesi, yolculuk çekim merkezlerindeki hareketlilik ve değişkenlik sebebi ve kent içi toplu taşımacılığın bilimsel boyutunu ortaya koymak için İstanbul Teknik Üniversiteleri akademisyenlerince “Kent İçi Toplu Taşıma Rehabilitasyonu Projesi” hazırlanmış ve 2010-4/40 sayılı Belediye Meclis Kararı ile onaylanmış ve bu kapsamda 8 adet özel halk otobüsü dönüşümü gerçekleştirilmiştir.
“ 27 adet halk otobüsünün ihale süresi dolmasına rağmen ihale sürecinin başlatılmadığı, bu halk otobüslerinin ihalesiz çalışmasının mümkün olmadığı ileri sürülerek “ idaremiz aleyhine Zonguldak İdare Mahkemesi’ne dava açılmıştır.
Zonguldak İdare Mahkemesi ; 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun yürürlüğü girmesinden sonra bu kanun uyarınca hazırlanan Özel Halk Otobüslerinin Çalıştırılmasına İlişkin Yönetmelik hükümleri uyarınca ruhsat verilmesi suretiyle çalıştırıldığı , 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 67.maddesinde toplu taşıma hizmetlerinin ihale edilmek suretiyle yapılabileceği hüküm altına alınmış ise de ,anılan hükmün emredici nitelikte olmayıp idarelere bu konuda takdir yetkisi tanıdığı,5393 sayılı Kanunun “Belediye yetki ve imtiyazları” başlıklı 18 . maddesinde toplu taşıma hizmetinin yürütülmesinde ihale usulü dışında ruhsat verme usulünün de tercih edilebileceğinin düzenlendiği belirtilerek idarenin ruhsat verme usulünü tercih ederek toplu taşıma hizmeti yaptığı belirtilerek dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmamıştır. Danıştay 8.Dairesinin 2011/2461 esas ve 2011/6480 sayılı kararı ile onanmıştır.
İlaveten ; 01/03/2011 tarihinde o dönem için İçişleri Bakanlığı Başkontrolörünce“ M tahditli 80 adet dolmuşun haricinde belediye tarafından ihale ile çalışmakta olan 27 adet sözleşmeli özel halk otobüsüne Kdz.Ereğli Belediye Başkanlığı tarafından 06/10/2006 tarihinde usulsüz şekilde M plakası tahsis edildiği ve bu şahıslara haksız kazanç sağlandığı ve belediyenin zarara uğratıldığı” iddiası ile yapılan teftiş incelemesinde ; “27 adet özel halk otobüsü çalıştırılmasına ilişkin işlemlerin 1996/2002 yılları arasında yapıldığı, anılan tarihlerde yürürlükte olduğu olan 1580 sayılı Belediye Kanunu’nun 19/15 maddesine göre yapılan bu hizmetin 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 1. Maddesi kapsamında sayılan işlerden olmadığı halde ,kanunun gerektirdiği prosedüre uygun olarak eşitlik, aleniyet, şeffaflık ilkelerine riayet edildiği, şehir içinde özel halk otobüsü çalıştırılması konusunda İçişleri Bakanlığı’ndan olur yazısı alındığı, il trafik komisyonu uyarınca belediye encümenince şartnamenin kabul edilmesi ile ihale işlemlerinin tamamlandığı” ve “ Belediye Meclisinin 06/10/2006 tarih ve 2006-20/139 sayılı kararının, önce ilçe trafik komisyonunda daha sonra il trafik komisyonunda bir itiraza uğramayarak ve yeniden değerlendirilerek kesinleştiği, bu konuda belediye meclisinin tek başına tasarrufta bulunmadığı, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanuna göre kurularak görev yapan trafik komisyonlarınca da kararın onaylandığı anlaşıldığından ilgililer hakkında dönemin İç İşleri Bakanı tarafından soruşturma izni verilmemesine karar verilmiştir.
Yukarıda belirtilen tüm süreçler İl/ilçe trafik komisyon kararları ve Belediye Meclis-Encümen kararları ile hukuka uygunluğu mahkemelerce kabul edilen toplu taşıma projesi kapsamında yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine uygun olarak ve yetkili kurumlarca denetim ile hukuki incelemeleri yapılmış olduğundan bazı yayın organlarında yayınlanan söz konusu iddialar gerçeği yansıtmamaktadır.