Milli Eğitim Bakanlığı’nın özel gereksinimli çocukların eğitimi için ‘müjde’ olarak duyurduğu ‘Özel Eğitim Kampüsleri’nin ikincisi Zonguldak Ereğli’de yapılıyor. Ailelerin tepki gösterdiği kampüs için kültür varlığı yıkıldı.
DİLEK GEDİK YAZI DİZİSİ (KISA DALGA'DA YAYIMLANDI)
Zonguldak Ereğli’de Türkiye’nin ikincisi olarak faaliyete geçecek olan özel eğitim kampüs alanı olarak kullanılan yaklaşık 10 dönümlük arazinin de nasıl imara açıldığı tartışma konusu oldu. İçerisinde Devlet Demiryollarının tarihi binasının da bulunduğu alanın önce kamuoyundan gelecek tepkilerin önüne geçmek için müze ve kütüphane olacağı duyuruldu. Ancak aynı tarihlerde “kültür varlığı” olarak tescilli yapının başvuru ile bu kararı kaldırıldı, süreç yargıya taşınmasına ve bugün hala mahkeme süreci devam etmesine karşın yeni inşaata engel olunamadı.
Önce Ereğli-Kandilli arasındaki demiryolu ağının 2010 yılında sökülmesi ile başlayan süreç tarihi lokomotifin kesilerek hurdaya satılması ile devam etti. Ardından da Devlet Demiryolları'na ait daha önce koruma altına alınan, maden ve çelik müzesi olarak projelendirilen bina yok edildi.
(Yıkılan tarihi bina)
Son kararı Danıştay verecek
Karabük Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’nun 1 Haziran 2017 tarihindeki kararıyla endüstri mirası kapsamında değerlendirilerek taşınmaz kültür varlığı olarak tescil edilen TCDD Lokomotif ve Onarım Bakım Atölyesinin bulunduğu alan Hazine ve ardından Milli Eğitim Bakanlığı’na devredildi. Bakanlığa devrinden 10 ay sonra ise Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu tarafından Karabük Kültür Varlıkları Koruma Bölge Kurulu kararı iptal edildi ve alanın şantiyeye dönüşmesinin yolu açıldı.
Aralarında mimar, avukat, STK temsilcisinin de bulunduğu bir grup vatandaş Kültür Bakanlığı’na dava açarak koruma kararının kaldırılmasının hukuki olmadığını bildirdiler. Ankara Bölge İdare Mahkemesi’ne kadar uzanan dava sürecinde şimdi son kararı Danıştay verecek.
Kalan son tarihi eserdi…
(Tarihi binanın yıkılması yerel basında böyle manşet oldu)
Kdz. Ereğli Tarih Doğa ve Kültürünü Yaşatma Derneği Başkanı Aydın Erol, kültür varlığı olan taşınmazın müzeye dönüştürülmesinin tarihi bir sorumluluk olduğu bilinciyle yıkım faaliyetine karşı çıktıklarını anlatarak “Çabalarımızdan netice alamadık. En sonunda burayı yıktılar. Tabi bu bir sanayi mirasının yok edilmesinin yanında Ereğli’de anıları olan, tarihi, kültürel mirasın korunması için çalışan bizim gibi dernekler için büyük bir yara oluşturdu” diye konuştu. Yayınları ve yazılarıyla yıkım kararını engellemeye çalışan ancak başarılı olamayan Gazeteci-Yazar Eyüp Bektaş da, süreci şöyle aktardı:
“Yıkılan bina Kdz. Ereğli’de Devlet Demiryolları’ndan kalan son tarihi binaydı. Önce bu binanın turizme kazandırılması için de söylenen sözler boş ve yalan çıktı. Maden ve çelik müzesi olması ve binanın çok amaçlı düzenlenerek sosyal tesise çevrilmesi yönündeki verilen sözler de yerine getirilmedi. 16 Ocak’ta Devlet Demir Yolları Karadeniz Ereğli Tamirhanesi yıkıldı. 1953 yılında Kandilli-Ereğli demir yolu açılmıştı. 57. Hükümet döneminin siyasetçileri Ereğli-Kandilli arasındaki kömür taşımacılığını ihaleye çıkartarak kara taşımacılığına vermişlerdi. Atıl durumda kalan demir yolu hattı da 2010 yılında sökülmüş, tarihi lokomotif ise kesilip hurdaya götürülmüştü. 2017 yılında bunu özellikle tarihe geçmesi için söylüyorum o yıl daha önce alınan koruma kararı kaldırılmış 2018 yılında nedense o dönemin kaymakamı koruma kararı kaldırılan yere müze yapmaya kalkmıştı. Bizleri de çağırdılar, meğerse koruma kararı yokmuş. 2022'de buranın özel eğitim kampüsü yapılması ile ilgili değerlendirme yapıldı. Burayı yıkmayın dedik, tarih dedik. Ereğli'nin tarihini yıktılar. Kim yıktı bugünün yöneticileri, siyasileri yıktı. Hepsi birlikte yıktılar, hepsi de tarihe geçtiler. Ereğli'ye yazık. Bu Devlet Demir Yolları tamirhanesi yıkılınca Ereğli'nin tüm sorunları çözüldü mü? Yazık.”
İhale süresi nasıl geçti?
Kdz. Ereğli özel eğitim kampüsünün ihale süreci de dikkat çekici. 30 derslikli Özel Eğitim Kampüsü’nün Ocak 2023’de yapılan ihalesini 104 milyon TL bedelle Me-Sa İnşaat Madencilik Hizmet Sanayi Ticaret Limited Şirketi kazandı. AKP eski Zonguldak İl Başkan Yardımcısı Mecit Aydın’ın sahibi olduğu Me-Sa İnşaat isimli şirket, Zonguldak İl Özel İdaresi’nden geçtiğimiz yıllarda da çok sayıda ihale aldı. Firmanın resmi internet sitesinde “devam eden projeler” bölümünde 300 kişilik KYK yurdu inşaatı projesi de yer alırken Özel Eğitim Kampüsü inşaatından bahsedilmiyor.
Tek firma katıldı
31 Ocak 2023’de yapılan özel eğitim kampüsü inşaatı ihalesine Me-Sa İnşaat firması tek istekli olarak katıldı. Sözleşmesi 24 Şubat 2023’de imzalanan yapım işi için firmaya 450 gün süre verildi. Kampüsün 22 Mayıs 2024’de tamamlanması ve 2024-2025 eğitim öğretim yılına yetiştirilmesi hedefleniyor.
Seçim öncesi AKP il başkanı olan şimdi ise AKP Zonguldak Milletvekili olarak görev yapan Muammer Avcı, özel eğitim kampüsü ihalesinin gerçekleştirildiğini kamuoyuna bizzat duyurmuştu. Hatta ihale biter bitmez aynı gün 31 Ocak 2023’de AKP Ereğli İlçe Başkanı Saffet Bozkurt da (Şu anda AKP Zonguldak Milletvekili) “İhaleye herhangi bir itiraz söz konusu olmaz ise yüklenici firmaya en kısa sürede yer teslimi yapılacaktır. Kampüsün, 450 takvim günü içinde tamamlanarak hizmete girmesi planlanmıştır. Bu hizmetin, her şeyin en güzeline layık olan Ereğlimize kazandırılacak olmasında emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Şimdiden hayırlı, uğurlu olsun” açıklamasını yapmıştı.
Kampüs inşaatını yapan Me-Sa İnşaatın sahiplerinden AKP Zonguldak eski İl Başkan Yardımcısı ve İl Medya ve Tanıtım Başkanı Mecit Aydın, şu anda iki görevi de yürütüyor: Zonguldak İnşaat Müteahhitleri Derneği (ZİMDER) Başkanı olan Mecit Aydın, aynı zamanda MÜSİAD Zonguldak Şube Yönetim Kurulu Üyesi.
CHP’li Ertuğrul: Müze olacağı söylenmişti
CHP Zonguldak Milletvekili Eylem Ertuğ Ertuğrul, ihale sürecine ilişkin “şaibeler mevcut” diyerek şunları söyledi: “Müze olacağı ilan edilip ardından koruma kurulu kararı kaldırılan tarihi Devlet Demiryolları binası yıkılarak inşaata uygun hale getirildikten sonra bu kampüs projesi yapılıyor. Kömürün keşfedildiği Kdz. Ereğli’de, kömür, çelik ve demiryollarını tanıtan müze binası olarak hizmete geçeceği belirtilen Devlet Demiryolları tamirhanesi yıkıldı. İhaleyi de iktidar partisinin eski Zonguldak İl Başkan Yardımcısı’na ait bir inşaat şirketi alıyor. Konuyla ilgili hala dava süreci de devam etmekte. Bizler de bu konunun takipçisi olacağız.”
Son 10 yılda kaç ihale aldı?
CHP’li Ertuğrul, TBMM Başkanlığı’na Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy’un yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde de şunların yanıtlanmasını istedi:
- Kdz. Ereğli ilçemizde yapımı devam eden özel eğitim kampüs alanının bulunduğu arazi ile ilgili herhangi bir dava süreci devam etmekte midir?
- Kdz. Ereğli ilçemizde yapımı devam eden özel eğitim kampüs alanının, “Taşınmaz Kültür Varlığı” olarak tescilli olan Devlet Demir Yolları Lokomotif Bakım ve Onarım tarihi binasının bulunduğu alan olduğu bilgisi doğru mudur?
- Doğru ise, Özel eğitim kampüs alanı olarak endüstriyel miras niteliği bulunan bu alanın özellikle seçilmesinin nedeni nedir?
- Kdz. Ereğli ilçemizde yapımı devam eden özel eğitim kampüs alanının, “Taşınmaz Kültür Varlığı” olarak tescilli olan Devlet Demir Yolları Lokomotif Bakım ve Onarım tarihi binasının bulunduğu alan olduğu bilgisi doğru ise, bu tescil hangi kurumun başvurusu üzerine Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu tarafından kaldırılmıştır?
- Tarihi binanın koruma tescil kararı hangi nedenlerle kaldırılmıştır?
- Kdz. Ereğli’de yapımı devam eden Özel Eğitim Kampüsü’nün yapım ihalesini hangi şirket almıştır? Bu şirketin son 10 yılda İl Özel İdaresi’nden aldığı ihale sayısı kaçtır?